تلاش تایر ایرانیان

تلاش تایر ایرانیان

تلاش تایر ایرانیان

041-33332790
0 سبد خرید
سومیتومو

سومیتومو

سومیتومو یکی از بزرگترین شرکت های تجاری در سراسر جهان است که در سال 1630 توسط ماساتو سومیتومو تاسیس شد.امروزه گروه صنعتی سومیتومو همچنان بر پایه خط مشی که بنیان گذار شرکت در قرن 17 میلادی تعیین نموده،مدیریت و کنترل شرکت های تابعه،زیر مجموعه و فعلی گروه سومیتومو را بر عهده دارد و در زمینه های  گوناگون و صنایع مختلف،فعالیت می نماید.



شرکت سومیتومو دارای شرکت های تابعه است که زیر مجموعه آن و شرکت های فرعی سومیتومو در حوزه را می توان همچون استخراج معادن و فلزات،صنایع شیمیایی و پتروشیمی،خدمات مالی،بانکداری و بیمه،صنایع داروسازی،ساخت تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی،صنایع سنگین،فناوری اطلاعات،ساخت و ساز املاک و مستغلات،کارخانجات تولید سیمان و سرامیک،فولاد سازی،بازرگانی و تجارت،تولید،توزیع و انتقال برق،خدمات لجستیک و ترابری فعالیت می نماید.



سومیتومو در سال 2015 صد و پنجمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت و اعلام داشت که به روند رشد خود در آینده ادامه خواهد داد.



امروزه سازندگان تایر سومیتومو،گستره وسیعی از لاستیک ها را برای خودروهای گوناگون تولید میکنند که از لحاظ اندازه، آج، جنس،ساختمان و کاربری انواع مختلفی دارند.همچنین برای شرایط آب و هوایی و جاده های متفاوت،انواع ویژه ای از آنها ساخته می شود.جالب است بدانیم ترکیبات به کار رفته در تایر سومیتومو برای خودروهای شخصی به 200 مورد می رسد.هرچند برای نیازهای متنوع رانندگان،تایرهای سومیتومو مختلفی تولید می شود اما کاراصلی هر لاستیک سومیتومو این است که همراه رینگ چرخ،اتاقکی از هوا می سازد که وزن خودرو روی آن قرار می گیرد.شاید متعجب شوید اگر بدانید بیش از 95 درصد وزن وسیله نقلیه را فشار باد درون تایر سومیتومو متحمل می شود و خود لاستیک سومیتومو تنها 5 درصد را تحمل می کند.



نکته جالب دیگر آن است که محل برخورد تایر سومیتومو با جاده کمی کوچکتر از یک کارت پستال معمولی است و چرخش،شتاب و توقف خودرو،تنها از طریق همین سطح کوچک انجام می شود.



تایر سومیتومو همچنین برای خنثی کردن ضربات و تکان های ناشی از حرکت در جاده،به سیستم تعلیق خودرو کمک می کند.



ساختمان لاستیک سومیتومو:



تقریبا کلیه تایرهایی که امروزه برای خودروهای شخصی ساخته می شوند،لاستیک های رادیال (شعاعی) هستند که در آنها لایه های سازنده بدنه لاستیک به صورت شعاعی از یک طوقه به سمت طوقه دیگر کشیده و نصب می شوند.این لایه ها با تسمه های فولادی در جای خود مستحکم شده اند.طوقه ها روی رینگ چرخ به خوبی محکم می شوند و از خروج باد جلوگیری می کنند.لایه استری،همانندتیوب در تایرهای قدیمی عمل می کند و هوا را درون تایر نگه می دارد.



مشخصات لاستیک خودرو



روی دیواره بیرونی هر تایر سومیتومو،اعداد و کدهایی درج شده است که در حقیقت شناسنامه لاستیک خودرو هستند.



الف)اندازه تایر:



اندازه لاستیک خودرو با علائمی همچون 165/65R13 نشان داده می شود که معنی آنها چنین است:



165=پهنای تایر بر حسب میلی متر



65=نسبت ارتفاع دیواره لاستیک به پهنای آن بر حسب میلی متر



=Rرادیال



13=قطر رینگ بر حسب اینچ



ب)حد بارگذاری:



این عدد نماینده حداکثر وزنی است که تایر می تواند تحمل کندهنگامی که حداکثر مقدار مجاز فشار را داشته باشد و بین صفر تا 279 متغیر است.برای خودروهای شخصی،حد بارگذاری بین 75 تا 105 است.توجه داشته باشید که هرگز لاستیکی را که حد بارگذاری آن از میزان توصیه شده از سوی سازنده خودرو است را روی رینگ نصب نکنید.



ج)علامت حداکثر سرعت قابل تحمل:



حداکثرسرعتی که لاستیک سومیتومو می تواند تحمل کند با یک حرف از  Aتا Z بیان می شود.واضح است اگر تایر سومیتومو تحت تاثیر حداکثر سرعت واقع شود اما فشار باد آن تنظیم نباشد و یا اضافه بار روی آن اعمال شود، ممکن است آسیب دیده و یا بترکد.



د)تاریخ ساخت لاستیک:



لاستیک سومیتومو دارای تاریخ ساخت روی جداره خود می باشد که با چهار رقم نشان داده می شود.دو عدد اول نشان دهنده هفته ساخت و دو رقم بعدی سال ساخت لاستیک سومیتومو می باشد.برای مثال عدد"1607" نشان می دهد که این لاستیک در هفته شانزدهم سال 2007 میلادی تولید شده است.



ه) ترکیبات سازنده تایر:



این بخش،مواد سازنده لاستیک را توضیح می دهد.برای مثال: POLYSTER+1TREAD           STEEL 2-PLY



یعنی رویه تایرمرکب از یک رویه پلی استری همراه دو لایه سیم فولادی است.



و)حداکثر فشار باد و بار تحمیلی:



عددی که در مقابل حداکثر فشار باد لاستیک سومیتومو درج می شود مربوط به فشار بادی است که باید لاستیک سومیتومو داشته باشد.وقتی شما می خواهید حداکثر بار قابل تحمل را روی آن تحمیل کنید.این عدد،مقدار فشار باد توصیه شده برای استفاده نرمال نیست.مقدار توصیه شده فشار باد تایرها روی یک پلاک که معمولا در لبه داخلی یکی ازدو در جلو نصب می شود،نوشته شده است.



 



چگونه می توان به طول عمر لاستیک سومیتومو افزود؟



با به کارگیری چند توصیه ساده میتوان بر عمر تایر سومیتومو بیفزایید که این موضوع علاوه بر صرفه اقتصادی،کمک خوبی نیز به حفظ محیط زیست می کند زیرا تولید هر تایر با آلودگی محیطی معادل سوختن 26 لیتر بنزین همراه است،ضمن آن که دفع لاستیک های فرسوده نیز به محیط زیست صدمه وارد می آورد.همچنین در صورت تنظیم های نامناسب(مانند بالانس چرخ ها،تنظیم فرمان و فشار باد)مصرف سوخت بالاتر می رود که ضمن ضرر اقتصادی،باعث آلودگی هر چه بیشتر هوا می شود.



به عنوان نمونه،در سال 2003 انجمن لاستیک کانادا ضمن یک تحقیق دریافت که بزرگترین عامل سایش خودرو در این کشور،تنظیم نشدنباد لاستیک هاست،به طوری که تقریبا 70 درصد خودروها حداقل یک تایر داشتند که فشار باد آن 10 درصد بالاتر بود و 56 درصد دارای لاستیکی با باد 10 درصد کمتراز حد توصیه شده توسط سازندگان تایر بودند.



الف)اثرات کم باد بودن تایر سومیتومو



مهمترین خطر کم باد بودن لاستیک سومیتومو،ایمن نبودن رانندگی با چنین تایری است زیرا در این حالت،جداره لاستیک سومیتومو داغ می شود و احتمال ترکیدگی آن افزایش می یابد.به علاوه عاملی که سبب می شود طوقه محکم روی رینگ بر جا بماند فشار باد درون لاستیک سومیتومو می باشد.اگر لاستیک سومیتومو خیلی کم باد شود،در سرعت های بالا و سرپیچ (به خصوص در هوای گرم)ممکن است از روی رینگ جداشود.بالا رفتن مصرف بنزین هم یکی دیگر از اثرات کم باد بودن لاستیک سومیتومو می باشد زیرا سطح تماس تایر با جاده زیاد می شود.



ب) اثرات زیاد باد کردن تایر



اگر لاستیک سومیتومو از حد توصیه شده بیشتر باد شود،تنها روی قسمت وسط رویه آجدار حرکت می کند،لذا سایش زودهنگام در آن بخش تایر پدید می آید،ضمن آن که هنگام ترمز و دور زدن ،کنترل خودرو مشکل می شود.با توجه به سهمیه بندی بنزین،ممکن است برخی از رانندگان تصور کنند زیاد باد کردن لاستیک،مصرف سوخت را کاهش می دهد.این موضوع از نظر کاهش اصطکاک با جاده صحیح به نظر می رسد لیکن مقرون به صرفه اقتصادی نیست زیرا کمتر شدن عمر لاستیک سومیتومو،رانندگی توام با خطرات بیشتر و فرسودگی سیستم فرمان و تعلیق خودرو را به همراه خواهد داشت.



فاکتورهایی که باعث فرسودگی تایر سومیتومو می شود:



رانندگی در سرعت بالا کاهش عمر تایر سومیتومو را در بر دارد.برای مثال اگر به جای 80،متوسط سرعت خودرو 110 کیلومتر در ساعت باشد عمر لاستیک سومیتومو 35 درصد کاهش می یابد.عوامل موثر دیگر در کاهش عمر لاستیک سومیتومو،نحوه رانندگی (ترمزهای شدید،بکسواد و غیره) و نوع جاده ای است که درآن تردد می کنید.تنظیم نشدن فرمان،در یک راستا و بالانس نبودن چرخ ها نیز فرسودگی لاستیک سومیتومو را به دنبال دارد.



چگونه عمر لاستیک سومیتومو را افزایش دهیم؟



1)بازدیدهای ماهانه



تنها بخش خودرو که با جاده در تماس است،تایرهای آن می باشد،پس ایمنی شما هنگام رانندگی به اطمینان داشتن از صحت لاستیک ها بستگی دارد.بازدیدهای زیر به صورت حداقل ماهی یک بار در نمایندگی لاستیک سومیتومو در تبریز به شما این اطمینان را می بخشد:



باد لاستیک ها را وقتی سرد هستند کنترل کنید.توجه داشته باشید تغییر دما باعث می شود فشار باد لاستیک سومیتومو عوض شود،هر 5 درجه تغییر در دمای هوا،یک psi در فشار باد تایر سومیتومو ایجاد می کند.یعنی کاهش دما به مقدار 15 درجه سانتی گراد 10 درصد کم بادی را به دنبال خواهد داشت.خود لاستیک ها نیز به مرور کم باد می شوند.مثلا هر ماه به طور متوسط لاستیک خودرو 2psi از فشار باد خود را از دست می دهد که در هوای گرم این کاهش فشار با سرعت بیشتری صورت می پذیرد.



در خصوص تنظیم باد تایر سومیتومو بهتر است بدانید که هیچکس با نگاه کردن به تایر سومیتومو(به خصوص تایر رادیال) نمی تواند بگوید لاستیک کم باد است یا خیر زیرا از لحاظ ظاهری حتی 50 درصد کم باد بودن هم قابل تشخیص نیست.هم چنین خودروهای گران قیمتی که مجهز به سیستم هشدار دهنده باد لاستیک نیز هستند،تنها زمانی راننده را باخبر می کنند که فشار باد تایر ها از حد بسیار بحرانی گذشته باشد.



تایر سومیتومو را از لحاظ فرسایش غیرمتقارن بازدید کنید.هر گونه ساییدگی غیر معمول می تواند نشان از بروز اشکال ذر سیستم فرمان و تعلیق باشد.



اگر خرده شیشه،شن و سایر اجسام خارجی لابهلای آج گیر کرده باشد آن را خارج کنید.این اجسام می توانند به تدریج در لاستیک سومیتومو فرو روند و سبب بروز نشتی باد از آن شود.



2)تنظیم بودن چرخ ها



تنظیم بودن چرخ ها به معنی آن است که همه چرخ های خودرو نسبت به محور اصلی آن کاملا عمود و در یک راستا باشند.در غیر اینصورت لاستیک سومیتومو نمی تواند به خوبی به گردش درآید و مقداری از انرژی صرف کشیده شدن آن می شود که ضمن افزایش مصرف سوخت عمر لاستیک سومیتومو را نیز کاهش می دهد.



برای اطمینان از تنظیم بودن چرخ هاخودرو را در محل مسطحی مانند یک پارکینگ خلوت به حرکت درآورید،به آرامی فرمان را رها کنید،نباید فرمان به هیچ سمتی بکشد.تنظیم فرمان و چرخ ها باید حداقل هر 25 هزار کیلومتر یا سالی یکبار انجام شود.



3)بالانس تایر سومیتومو



به طور معمول تایر سومیتومو و متعلقات چرخ روی هم حدود 20 کیلوگرم وزن دارند.اگر این وزن به طور همگن روی چرخ توزیع نشده باشد به اصطلاح گفته می شود چرخ بالانس نیست.تغییری ناچیز به اندازه 14 گرم در این 20 کیلو سبب می شود خودرو هنگام حرکت مرتعش شود.اگر در فرمان لرزش احساس می کنید احتمالا چرخ های جلو بالانس نیستند و اگر در صندلی لرزش می بینید چرخ های عقب از بالانس خارج شده اند.



لازم است با مراجعه به شرکت تلاش تایر ایرانیان نمایندگی لاستیک سومیتومو در تبریز هر 10 هزار کیلومتر از بالانس بودن چرخ ها اطمینان پیدا کنید. فراموش نکنید در یک شاهراه که با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت هستید،هر تایر حداقل 14 بار در ثانیه در حال چرخیدن است.بالانس نبودن سبب خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق خودروهای شما نیز خواهد شد.



4)جا به جا کردن چرخ ها:



بهتر است هر 10 هزار کیلومتر جای لاستیک ها را با یکدیگر عوض کنید،به این دلیل که تایرهای جلو سریعتر ساییده می شوند،زیرا وظیفه چرخش خودرو در پیچ ها نیز انجام می دهند،به خصوص اگر خودروی شما اکسل جلوست،سایش سریع تر رخ می دهد.



5)نگهداری لاستیک سومیتومو:



لاستیک سومیتومو را باید در محیط تمیز به صورت عمودی انبار کرد،جایی دور از نور مستقیم آفتاب یا نورهای مصنوعی شدید،حرارت،موتورهای الکتریکی(به دلیل ایجاد اوزون) و هیدروکربن ها دور باشد.اگر لاستیک سومیتومو را روی رینگ نگه می دارید،باد آن را روی 15 psi تنظیم کنید تا از ترک برداشتن جلوگیری شود.



چه زمانی به لاستیک سومیتومو نو نیاز داریم:



هنگامی که آج رویه به 6/1میلی متر کاهش یابد باید لاستیک سومیتومو را عوض کرد.اطلاع از ارتفاع آج اغلب با درجه مخصوص عمق سنج آج انجام می شود.